Waarom werken met talent?

Het talent van het kind dat elke match scoort is niet voetballen, maar het voetballen zorgt er wel voor dat hij het beste van zichzelf geeft tijdens de match. Volgens de terminologie van Luk Dewulf is deze jongen misschien een zichtbare presteerder, die er van houdt om in de spotlights te staan na zijn hattrick of perfecte assist. Eén van de kinderen wiens hand zakte bij het horen van het aantal goals, is misschien eerder een groepsdier of een trouwe vriend. Hij vindt het groepsgevoel tijdens de wedstrijd belangrijker. Hij vindt het niet belangrijk wie er scoort, zolang hij maar deel kan uitmaken van het team.

 

Ieders eigen invulling van talenten

Het voorbeeld hierboven illustreert dat tijdens éénzelfde activiteit verschillende talenten zichtbaar kunnen worden. Als ouder, als leerkracht of als monitor op kamp is het fijn om hier oog voor te hebben. Een kind dat zijn legoblokjes mooi sorteert, is niet per sé een planmaker. Er kan evenwel een toekomstdenker in het kind schuilen, die denkt aan de komende uren spelplezier of een mooimaker, die wil dat zijn speelgoed mooi uitgestald staat. Talent en het gedrag waardoor het talent zich uit, hebben dus geen één op één relatie.  

 

Daarnaast bestaat er ook een grote paradox over talenten. Het gaat over jou, maar jij ziet het talent niet - of eerder, jij ziet een talent vaak sneller bij een ander, ook al bezit je het zelf. Dat komt omdat je je eigen invulling van het talent als normaal beschouwt. De invulling van de ander lijkt jou vaak interessanter, beter, leuker omdat die nieuw is voor jou. Denk maar eens na, misschien heeft iemand met ‘buikdenker’ als talent, het volgens jou altijd bij het rechte eind? Wie weet ben je dan zelf ook ‘buikdenker’?

 

Waarom werken rond talenten?

Volgens Barbara Frederickson, sociaal psychologe en grondlegster van de positieve psychologie, zorgt het benoemen van talenten voor het ervaren van positieve emoties. Positieve emoties zorgen er dan weer voor dat we meer verbindingen in onze hersenen leggen; we voelen ons goed en daar doet ons lichaam iets mee. Meer verbindingen in onze hersenen staat gelijk aan het bedenken van meer creatieve oplossingen, het opbouwen van meer veerkracht en het minder ervaren van stress.

 

Laat dit idee deel zijn van hoe we bij Idee Kids kijken naar de ontwikkeling van kinderen op kamp. We willen door het organiseren van kampen, kinderen vanuit hun eigen sterktes de toekomst vorm laten geven. Hierin vinden we creativiteit een belangrijke kernwaarde We willen creativiteit bij kinderen op zoveel mogelijk manieren stimuleren. Daarnaast willen we ervoor zorgen dat kinderen in een ongedwongen, ontspannen sfeer nieuwe dingen leren over zichzelf en de andere.

 

Dit artikel werd geschreven door collega Sofie Dujardin en verscheen op de blog van Idee Kids vzw

Download nu free printables

Wij Tijd gaat over ont-moeten en ge-niet-en.
Omdat elke start soms een duwtje in de rug kan gebruiken, hebben we meer dan 20 handige doe pagina's gemaakt.
Je kan ze gratis downloaden en af printen vanaf 7 september .

Nee, bedankt!

Blijf op de hoogte!

Laat hieronder je e-mailadres achter zodat we jou op de hoogte kunnen houden van nieuws en updates.